Rodondendron

Sommaren 2000 hade jag precis tagit körkort och tog bilen ner till skåne. Då besökte jag bland annat Sofiero och blev helt såld på rodondendronområdena där. Det var liksom då för första gången som jag förstod att rodondendron inte bara kan vara en spenslig enfärgad lila buske.
 
Jag har därefter spanat in rodondendron och konstaterat att busken tycks gynnas av fuktigt lite vindpinat skärgårds och havsklimat. Så för ett par år sedan köpte jag med mig tre små rodondendron (en vit, en lila och en röd) för 99 kr styck att plantera på tomten. Och försöket blev väll halvlyckat:
Den vita "Cunningham White" ser ut att trivas och blommade fint i helgen.
 
Den traditionellt lila "Grandiflorum" är vansinnigt spenslig och ser inte ut att vilja blomma i år:
 
Den röda "Nova Zembla" visade sig vara en traditionell lila, dvs felmärkt. Men trivs betydligt bättre än sin kusin:
 
Nu hade vi ju en hög med aska och glas att dölja, och valet blev då att låta plantera två till rodondendrons. Dock fick jag släpa med ganska mycket rodondendronjord eftersom rodondendron vill ha sur jord medans aska är basisk. Tungt som f-n att släpa 50-kilossäckar på superbrant stig, men skam den som ger sig!. Men såhär blev det:
 
En röd "Dopey":
 
Och en rosa "Surrey Heath"
 
Och så här såg det färdiga resultatet ut från stigen:
Det blir förhoppningsvis jättefint om en 5-10 år.
 

Kommentera här: