Drömhuset

...för både maken och mig vore ett funkishus, ganska rått och avskalat. Men detaljplanen för där vi skall bygga säger något helt annat. Detta gör att vårt drömhus inte är särskillt funkis på utsidan, men kanske kommer bli mer på insidan. Faktiskt så tror jag huset trots sina detaljer kommer bli riktigt diskret från utsidan. Det ser i alla fall ut så på de 3D-ritningar jag har. (Under förutsättning att vi 1; lyckas söka bygglov och 2; får godkänt bygglov)
 
Men arkitektur har alltid faschinerat mig och jag gillar de flesta byggnadsstilar bara de har en historia, en tanke bakom sig och påvisar ett statement. Jag gillar hus helt enkelt. Dessutom ingår jus stadsplanering och byggnation som ett lite inslag i den utbildning jag har...eller rättare sagt så har jag nog lyckats skramla ihop 40 högskolepoäng inom detta). Att stilar mixas gör mig heller inte särskillt mycket utan på många sätt kan det förgylla, och mycket beror på att jag spenderat ett år i denna arkitektoniska kavalkad:
 
 
 
 
 
 
Platsen är universitesområdet för Leicester University och universitetsområdet är känt för den mix av byggstilar, alla ganska extrema för sin tidsepok, som trängs på en mycket liten area. Ser ändå att jag missat att fotografera ett par av byggnaderna (som ytterligare bidrar till den arkitektoniska kavalkaden)...men håll med om att det verkligen är en kavalkad av byggstilar.
Mest känt då jag pluggade där var "The engineering building" som ritats för att likna en båt:
 
Men även biblioteket med sin kvadratiska form i enbart glas var väldigt extremt före sin tid på tidigt 1990-tal:
 
Ja, jag älskade att vara på universitetsområdet. Jag älskade att låta fantasin spela när jag tittade på de olika fasaderna trots att jag själv pluggade samhällsgeografi (social geograpy) i den mest tråkiga byggnaden av alla "The Bennett building" byggd under 1960-talet:
 
 
 

Kommentera här: