Borta bra men hemma bäst

Den broderade bonaden hänger i stugan vi lånade i helgen...och det är verkligen sant! Vi var på ön och jobbade på tomten i två dagar. Under tiden lånade vi bästa kompisens stuga, och jag älskar verkligen hennes stuga...men åhhhhh vad jag längtar efter min egen stuga. Fast i nuläget ser det ut såhär;
Helt tomt utan hus, och ett antal brandskadade träd (trots att vi fällt ett 20-tal).
 
Istället för en stuga på höger sida av fotot kommer vi nu att bo i lillstugan på vänster sida under helger och så. Men istället för att hyra stuga på ön väljer vi att hyra förråd och bo i vår lillstuga på vår egen tomt för; borta bra men hemma bäst!
 
I bakgrunden på fotot är våra grannars hus. De var de som upptäckta att det brann i vårt hus och larmade. Tack vare deras insats har vi i alla fall kvar vår lillstuga!
1 Hege:

skriven

Jag kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara att ens hem brinner ner. Det är min absoluta mardröm. I vårt nya hus har vi slagit till med brandlarm kopplat direkt till larmcentral ( och har redan gjort ett ofrivilligt test då jag gjorde mat första gången i huset.
Har följt din blogg ett tag, men har inte helt förstått om det hus ni skall bygga nu är återuppbyggnad av er stuga - eller ett nytt permanentboende?

Svar: Hej!Det är en återuppbyggnad av ett fritidshus, men det är det hus och den plats där jag haft min själ och mitt hjärta och det är det som gör det så komplicerat. Dvs hjärtats bostad och inte den plats jag är skriven på.

Brand har alltid varit min stora skräck också, men man rår inte på när det väl händer. Våra grannar såg att det brann i ett mycket tidigt stadium men ändå gick inte huset att rädda. Vi hade otur. Dels bor vi på en ö. Men framförallt hade man stängt av sommarvattnet ett par dagar tidigare så vattenbristen var ett stort problem. Man tömde brandbilen och man tömde en grannes pool men sedan var liksom vattnet slut. Man gjorde helt enkelt så gott man kunde och man lyckades rädda vår lillstuga, vilket bara i sig måste varit en bedrift för den låg bara ca 5 meter från huset.
Nya huset

Kommentera här: