Så byggdes villan (del 2)

Beställde ju boken Så byggdes villan härom veckan, och det var kanske ett felköp. Jag jobbar ju inte med den typen av arbete längre och kanske behöver jag inte ett uppslagsverk om villans arkitektoniska förändring under 120 år. Men lite kul är det allt!
 
Vårt gamla hus var ju byggt 1977 och var därför ett fritidshus från 1970-talet. Villabyggandet på 1970-talet präglades av ganska många olika stiltyper och stilblandningar. Men några saker som karaktäriserar ett 1970-talshus finns i följande bild från boken:
 
Och jag kan konstatera att att vårt fritidshus inte var en "normal" villa. Några saker stämmer dock såsom betongpannor, det stora taket (även om vi bara hade en takvinkel om 23 grader), laserad fasad och det stora gavelsprånget. Däremot kan jag konstatera att Rörvikshus på den tiden flörtade med den allmogeromantiska trend/inriktning som sedan skulle slå igenom under 1980-talet:
 
Vi hade kraftiga fönster- och dörrfoder (dock inte vita) och en allmogeinspirerad dörr. Så, exteriört var nog vårt hus ett hyfsat typiskt hus från sent 1970-tal och tidigt 1980-tal. Lite lustigt är dock att alla hängrännor och stuprör var gjorda i svart plast. Det har jag inte läst om någonstans. Samma var att mamma och pappa var tidiga med 3-glas isolerrutor och dessutom mycket stora sådana. Så lite innovativt för sin tid var huset allt :)
 
1 Robex Lundgren:

skriven

fint

Kommentera här: