Trapptankar...

...om vi skulle bygga ett loft vill vi inte ha en stege till loftet. Dels eftersom jag lever med kroniska smärtor i rygg och ben. Dels eftersom jag och maken blir äldre och dels eftersom vi inom 15-20 år förhoppningsvis kommer ha barnbarn springande i huset. Vi behöver alltså en säker, funktionell och gärna liten trappa. Inte den lättaste kombinationen.
Något jag tycker är jättesnyggt är en inbyggd trappa så som den de hade på seglarhotellet i Barcelona:
 
Men trots att en sådan trappa är inbyggd och har förvaring under så är den ganska skrymmande. (En normalbrant trappa mellan våningar som är 240 cm höga blir cirka 280 cm lång). En spiraltrappa skulle kunna vara ett alternativ. Tyvärr bygger dessa ganska långt in i rummet, den minsta varianten är cirka 120 cm i diameter.
 
På en blogg hittade jag en snygg, inte så skymmande trappa som man ändå kan skapa förvaring under. Att sådan trappor kan konstrueras skall jag deffinitivt lägga på minnet! 
Istället för 280 cm blir trappan bara cirka 165 cm lång...ett "insparande" av lite mer än 1 meters golvutrymme. Så himla bra!

Kommentera här: