Så byggdes villan

 En gång för länge sedan, faktiskt 15-20 år sedan, forskade jag på byggstandarder och den svenska byggstandardens framväxt. Då tillhörde planritningar min vardag och i bokhyllan stod många bra böcker om byggnadsstilar och byggnadsteknisk framväxt. Idag är detta så länge sedan att jag t.o.m. glömt vokabuläret. Men intresset för att hus är tidstypiska och att de bibehålls och renoveras tidstypiskt har levt kvar. I vår röda villa t.ex. gjorde vi nya ytskikt, men jobbade stenhårt med att hitta rätt väggmateial (paneler exempelvis), lister osv. Det var dyrt och tidskrävande...men sååååååå värt det. 
Vår sommarstuga hade vi valt att hålla kvar i 70-talet då den hade så många roliga och häftiga detaljer från den tiden. Jag tycker helt enkelt att vart årtionde har sin charm både byggtekniskt och arkitektoniskt. Därför blev jag lycklig när jag sprang på denna boken:
 
Så nu har jag råkat klicka hem ett exemplar...längtar så tills den dimper ner i postlådan!
Bland annat lär man få sådanhär information:
Läntar så efter att läsa denna bok!
 

Kommentera här: